Portugese avond met Fado

Donderdag 18 december – Portugese Avond HELAAS UITVERKOCHT

met FADO’s gezongen door Magda Mendesmet Ward Veenstra (gitaar)

Dit keer wel een héél bijzondere avond in Coffeemania. De Portugese zangeres Marga Mendes (o.a. Luzazul) bleek bereid een kort optreden te willen verzorgen bij deze Portugese  avond. Onderstaande video geeft een indruk van wat Magda Mendes en Ward Veenstra zullen brengen.

 

Omdat wij de Fado en het eten allebei goed tot hun recht willen laten komen hebben wij de tijden aangepast. Coffeemania, Ottho Heldringstraat 3
vanaf 18.00 uur inloop
vanaf 18.45 optreden Magda Mendes & Ward Veenstra
daarna (ca. 19.15) wordt de Portugese maaltijd geserveerd
reserveren via www.tasteofnieuwwest.nl of 06-53611384 

Portugese Maaltijd

Bij deze avond heeft onze kok een heerlijke authentieke Portugese maaltijd samengesteld

  • Caldo verde (voorgerecht)
  • Caldeirada (hoofdgerecht met vis)
  • Feijoada (hoofdgerecht met vlees)

voor de vegetariërs onder ons is er een speciale maaltijd

Caldo verde

Caldeirada

feijoada

 

Engelse Avond 19 11 2014

WOENSDAG 19 November – Coffeemania

Engelse Maaltijd met muziek van Velvet Tuesday (geïnspireerd door de Engelse popmuziek uit de jaren 60 en 70)

Voor het eerst op een woensdag gaat Taste of Nieuw-West deze keer op de Engelse toer, nee geen fluoriserende doperwtjes in een ondefinieerbare saus maar een eerlijke en heerlijke Engelse maaltijd. Velvet Tuesday zal deze maaltijd begeleiden door muziek die het best beschreven kan worden als relaxte popmuziek die zijn wortels heeft in de jaren 60/70. Bezetting: Eric Mink – zang/toetsen, Martin van Helden – gitaar, Theo Wijdeveen – bass en Ian Rijksen – drums.

Eerlijk Engels Eten

Onze kok heeft deze maaltijd samengesteld waarin hij het beste in de Engls kooktraditie naar boven brengt

  • roast beef met jus
  • shepherd’s pie
  • geroosterd aardappels
  • gesauteerd groente
  • geroosterd bloemkool met prei en cheddar cheese

voor de kinderen is er Sausage and Beans en als dessert is er de beroemde Trifle.

 

Braziliaanse maaltijd

11 September – Coffeemania

Braziliaanse avond met Muziek, Eten & Cocktails

JAIME & MOSE

Gitarist Jamie en zangeres Mose ontmoetten elkaar dit jaar.

Hij studeert aan het conservatorium in Rotterdam wereldmuziek en zij studeert jazz aan het conservatorium in Den Haag. Mose werd in haar tweede jaar betoverd door de Braziliaanse muziek, niet alleen de liefde voor de mooie ritmes en melodieën raakte haar, ze werd vooral gegrepen door de verhalen en poëzie van dit Zuid-Amerikaanse land. Mose is een verhalen verteller, ze wil de mensen meenemen in haar verhalen, wat een bijzondere zoektocht is… hoe kun je de mensen raken in een taal die ze niet of nauwelijks verstaan?

Hoe kan je als Nederlands meisje, een stukje van een andere cultuur overbrengen, zonder dat jehem beleefd hebt? Samen met gitarist Jamie gaat ze daarom deze zoektocht aan, in een nieuw vers project dat de naam “Iemanja” heeft, opgedragen aan de godin van de zee.

 

Picanha

Onze Kok André zal deze avond Picanha (staartsuk) roosteren boven een houtskoolvuur, vergezeld van diverse Braziliaanse specialiteiten. Ook voor de vegetariërs zal worden gezorgd (wel van tevoren opgeven!) en caipirinhas (de nationale cocktail van Brazilië) zullen ruimschoots voorradig zijn.

     

 

Spaanse Tapas-maaltijd met Flamenco

10 april Spaanse Avond

Dit wordt een speciale avond voor Taste of Nieuw-West. Was tot nu toe bij een franse maaltijd op de achtergrond door de geluidsinstallatie soms een Frans chanson te horen, dit keer wordt u verwend met life muziek én dans. Terwijl Nellen Edens u een geweldige tapas-maaltijd voorschotelt kunt u genieten van het flamenco optreden  ¿A dónde vas? (Waar ga je naar toe?) met zang van Inmaculada de la Huerta, dans van Conchita Boon (15 jaar!), percussie van Ellen van der Meulen en gitaarspel van Onno Kramer. Nellen zal met haar koken ook rekening houden met de vegetariërs onder ons.

 

Jolanda van den Abeele kookt een bijzondere pasta en een bijzonder dessert

Jolanda’s passie voor koken is begonnen toen zij een jaar of zeven was. Met moeder in de keuken bakte zij graag een cake of een appeltaart.

Later begon zij zich steeds verder te ontwikkelen en kreeg veel ervaring in de horeca. Zo werkte zij in de Turkse en Libanese keuken en kreeg een interesse in het bereiden van tapas. Jolanda woont in Slotervaart, vlak bij Coffeemania. Zij vindt het prettig dat de buurt zich zo aan het ontwikkelen is, ook al vindt zij het jammer dat het pleintje er  zo verlaten uitziet. Gelukkig is er Coffeemania en kunnen we daar genieten van een heerlijk kopje koffie en, in ieder geval op 20 maart, genieten van een heerlijke maaltijd!

Wat Jolanda voor ons gaat koken:

Een pasta á la Yolanda met paprika tomatensaus en basilicum
Gehaktballetjes in ketjap/sojasaus
dessert: Yolanda’s Karamel fantasie met bladerdeeg en warme vruchten.
 

 

Drie Hollandse stamppotjes met Indische aanvulling…

Stephan Siegertsz (41) is geboren en getogen in Groningen.Vanaf 2003 heeft hij zich gestort op het helpen en begeleiden van jongeren met een beperking of mensen die net dat beetje meer aandacht behoeven en verdienen om ook prettig te kunnen leren en werken….
Op dit moment begeleidt Stephan een aantal jong volwassen ondernemers (“Young Kitchen United”) met het opzetten van hun eigen cateringbedrijf.

Coffeemania juicht het werk van Stephan van harte toe en geeft hem samen met zijn neo-ondernemers graag de vloer voor het presenteren van een “Hollandse Indo Combo”

Met een Indische vader en Nederlandse moeder heeft hij als kind al veel voorbij zien komen op tafel; een mooie samensmelting van culturen met soms totaal verschillende wijzen in denken en daden maar wel met liefde voor elkaar, passie voor het eten maar vooral het samen zijn, delen en vooral genieten…
Met zijn groep leerlingen gaat hij een mooi buffet presenteren met klassieke Hollandse en Indische stoofgerechten,
bijgerechten en garnituren:

Drie Hollandse stamppotjes met Indische aanvulling…
  • Hutspot met Rendang(Indische runderstoof)
  • Stamppot Rauw Andijvie met ketjap(rundergehakt) balletjes
  • Boerenkool stamppot met, in huisgemaakte sambal, gemarineerde speklapjes
Garnituur:
  • Atjar
  • Komkommer in zoet/zuur
  • Bawang goreng ( Krokant gebakken uitjes)
  • Sambal Badjak van Stephan

Rogillio Durfort en zijn moeder maken Roti

Rogillio (44) is een IT’er en tevens Cross Fit trainer. Cross Fit (of functional fitness) is een training gebaseerd op het bewegen met zware gewichten. Het oefenprogramma (de ‘workout’) is elke dag anders, maar altijd intensief. Die intensiteit versterkt zowel je fysieke conditie als je mentale veerkracht.
Vorig jaar heeft Rogillio met zijn moeder de eerste Taste of Nieuw West maaltijd geserveerd. Destijds was het Heri-Heri, een traditioneel gerecht uit de slavernijperiode. Deze keer wordt het Roti, een oorspronkelijk Indiaas gerecht, dat met de Hindoestaanse gemeenschap in Suriname terecht is gekomen. Roti is een ongezoete pannenkoek, gevuld met groentes, vlees en gekruid met massala.

Eet smakelijk!

Thomas Oblak kookt Königsberger Klopse

In de jaren 90 studeerde Thomas Oblak enige tijd in Leiden. Na terugkeer in Duitsland probeerde hij het Nederlands dat hij in die tijd geleerd had te onderhouden. In 2004  verloor Thomas in Duitsland zijn baan en toevallig had men bij IBM in Nederland dringend een ICT-medewerker nodig die goed Duits sprak. Hij verhuisde weer naar Nederland, naar Amsterdam Slotervaart. De cultuuromslag van Duitsland naar Nederland was niet zeer groot, maar wel viel de bureaucratie in Nederland hem tegen. Het openen van een bankrekening bijvoorbeeld was voor hem in Duitsland een makkie geweest, maar bleek in Nederland een onvoorspelbaar probleem…

De maaltijd die Thomas ons gaat voorschotelen heet Königsberger Klopse. Königsberg, het tegenwoordige Kaliningrad was een grote stad in het oosten van Duitsland. Na de Tweede Wereldoorlog hoort het bij Rusland.

Königsberger Klopse is nog altijd een  bekende en geliefde Duitse maaltijd en bestaat uit gehaktballetjes van kalfsvlees in een witte saus met kappertjes.
Als nagerecht maakt hij een ander typisch Duits gerecht: Herrencreme, een vanillepudding met rum en chocolade.

Eet smakelijk!

we gaan in elk geval paprika’s maken

Andrea Noghiu zal donderdag 10 oktober samen met haar moeder Ildiko Noghiu Csanyi een Roemeens/Hongaarse maaltijd maken. De ouders van Andrea ontvluchtten het regime van Ceaușescu en kwamen 30 jaar geleden naar Nederland. Een jaar later volgden de kinderen. De band met Roemenië bleef, Andrea’s ouders hebben daar een huisje en komen er nog elk jaar.

Het eten in Roemenië is helemaal biologisch en de bewoners zijn trots op de puur natuurlijke produkten. Het hoofdgerecht dat Andrea met haar moeder gaat maken heet “Hongaarse Paprikaschotel“. Paprika’s zijn niet de groen/oranje/rode produkten die bij ons in de supermarkt liggen maar is de naam van een traditioneel Hongaars gerecht, waarvan de basis uit paprikapoeder bestaat. Vooraf zal Chorizo worden geserveerd. Deze Chorizo is afkomstig uit Nadlac (Roemenië). Nadlac is het dorpje waar Andrea haar kleuterjaren heeft doorgebracht…

ik ben meer van duurzaam

mikexronxklein
Hierbij twee bijzondere smaakmakers: de eigenaren van Coffeemania, de thuisbasis van Taste of Nieuw-West. Voor de gasten van Taste of Nieuw-West is het niet altijd duidelijk wat Coffeemania is. Het lijkt een plek waar je uitstekende koffie kunt krijgen en er worden prima lunches geserveerd, maar het verhaal achter Coffeemania springt minder in het oog. Onder het genot van een cappuccino probeert Mike het mij uit te leggen:
Onze achtergrond is niet de horeca, ik was manager bij de Dienst Werk en Inkomen in Amsterdam en Ron was als marketeer werkzaam in het onderwijs. Vanuit onze achtergrond op het terrein van re-integratie hebben we als ondernemers in samenwerking met het stadsdeel en woningbouwcorporatie de Alliantie de mogelijkheden verkend om een sociaaleconomisch horecaproject te starten in Nieuw-West. De bank geloofde erin (het concept is aantrekkelijk, het heeft een sterke wijkfunctie en is niet afhankelijk van subsidie) en we werden eigenaar van een bijzondere koffiebar. We helpen Amsterdammers die onze hulp kunnen gebruiken weer aan het werk. Daarnaast verhuren we onze ruimtes voor bijvoorbeeld yoga, schildercursussen, fitness, bedrijfsevenementen en
familiefeestjes, allemaal tegen sociale tarieven. Er zijn vergevorderde plannen om op korte termijn ook te starten op Plein 40- 45 in Geuzenveld-Slotermeer en ook Amstelveen.
Nieuw-West is een stadsdeel met volop talent, dat niet benut wordt. Daar ligt mijn uitdaging!
 
Taste of Nieuw-West is zo´n activiteit waarmee wij de buurt laten zien wat hier allemaal leeft. Ik ben blij dat het een succes is geworden maar ik moet toegeven dat we nog niet alle bevolkingsgroepen als gast hebben kunnen bereiken. We hebben tot nu toe Grieks, Frans, Italiaans, Surinaams, Marokkaans, Indonesisch en Colombiaans gekookt, maar we zouden het leuk vinden als `de verschillende keukens` ook wat meer van elkaars gerechten zouden komen proeven. We hebben het zeer laagdrempelig kunnen houden, iedereen kan aanschuiven! Mijn grote droom is dat alle producten die Coffeemania aan haar gasten serveert, lokaal geproduceerd worden. Onze rosbief en ham haal ik nu bijvoorbeeld bij de slager Idsinga, die zijn eigen vee heeft lopen bij boeren uit de buurt. Ik ben niet zo bezig met biologisch, hoewel onze melk bijvoorbeeld wel biologisch is,
duurzaamheid vind ik nog belangrijker. De koffie krijgen wij bijvoorbeeld van kleine boeren, die zo´n biologisch keurmerk niet kunnen betalen, maar wél duurzaam produceren!
 
Voor de komende Taste of Nieuw-West, maken we een “Proeverij met Streekproducten”. Ik zal mij laten inspireren door producten hier uit de streek en wil laten zien dat je hier in Nieuw-West iets kan koken met producten die uit de omgeving van Amsterdam komen. Heel vaak koken we met ingrediënten waarvan we alleen maar naar hun herkomst kunnen raden, ik wil graag laten zien dat het ook anders kan. Tot donderdag 20 juni dan ook, in Coffeemania!
Clemens Boon